iKulturpolitikk?

Når Steve Jobs nå har lansert ennå en dings for å sikre eplifiseringen av verden som vi kjenner den, aktualiserer det spørsmålet om hvordan det står til med den norske digitale kulturpolitikken. Svaret er «kritisk, men stabil». Stabilt ustabil, stabilt uforutsigbar og stabilt ikke helt på høyde med den utviklingen man er avhengig av å være på høyde med. Tiden er svært moden for at Kulturdepartementet tar et samlet grep om den digitale siden ved kulturpolitikken sin. Opprettelsen av en referansegruppe for fildeling er forsåvidt et steg i riktig retning, men mandatet for denne gruppen er ikke imponerende tydelig. Digital kulturpolitikk handler om mer enn fildeling, og det handler definitivt om noe mer enn kunstneres reduserte inntektsmuligheter. Digital kulturpolitikk dreier seg om den helheten som inkluderer kunst, kultur og kunnskap formidlet over nettet, om kunst, kultur og kunnskap skapt på og for digitale plattformer, og det dreier seg også om de digitale verktøyenes pekefunksjon mot det analoge. Blant annet. Altfor ofte dreier debatt om digital kultur seg kun om det teknisk snevre (f.eks. kopisperrer) og altfor ofte preges debatten av utsagn som i ettertidens lys vil fremstå som noe overspente (fildeling er den største trusselen mot menneskerettighetene/fildeling fjerner grunnlaget for å skape ny kultur). Altfor sjelden inkluderer slike diskusjoner flere perspektiver samtidig. Vi mener at en fornuftig diskusjon av disse tingene må løfte blikket og både inkludere brukerperspektiver og skaperperspektiver, kulturpolitiske og kulturøkonomiske perspektiver, basert på empiri og kunnskap som ikke er tungt rotfestet i åpenbare taktiske eller økonomiske interesser. Telemarksforsking vil initiere et forskningsprosjekt med tittel og tema Digital kulturpolitikk for å bidra til en slik diskusjon.

OMH

Reklamer

0 Responses to “iKulturpolitikk?”



  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s




Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 50 andre følgere

Del med andre

Bookmark and Share

Reklamer

%d bloggere like this: